Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków!
W związku z docierającymi do nas informacjami o telefonach osoby podszywającej się pod pracownika Banku, który chętnie pomoże przy domniemanej sytuacji kradzieży środków z konta,
Drogi Kliencie pamiętaj:
- Nigdy nikomu nie podawaj swoich danych.
- Nigdy nie instaluj aplikacji, do których namawia Cię osoba, która do Ciebie dzwoni (np. Any Desk czy TeamViewer).
- Uważnie przeczytaj komunikaty autoryzacyjne przed zatwierdzeniem transakcji płatniczej.
- Nigdy nie potwierdzaj transakcji, których nie zlecasz. (Jeśli to zrobisz, oszuści otrzymają nieuprawniony dostęp do Twojego komputera lub smartfonu. Przejmą dostęp do Twojego konta bankowego, a Ty możesz stracić pieniądze).
- Pracownik banku lub innej instytucji finansowej nigdy nie zapyta Cię o login i hasło do logowania na konto, kodów PIN.
- Rozłącz się i skontaktuj z nami osobiście.
Bardzo prosimy zachować szczególną ostrożność, gdyż oszuści potrafią nawet wyświetlić ciąg liczb na Państwa telefonie odwzorowując numer telefonu bankowej infolinii.
Oszuści najczęściej będą np. przekonywać, że Państwa pieniądze są zagrożone i aby je ochronić przed kradzieżą chcą “zweryfikować konto” czy wykonać “przelew testowy”. Oszuści mogą nawet mówić, że z Państwa konta już zniknęły pieniądze – nie reaguj na takie prośby osoby dzwoniącej!
Zachowaj czujność, gdy:
- dostajesz SMS z informacją, że musisz dopłacić kilka złotych do przesyłki wraz z linkiem do przelewu – zwłaszcza, jak nic nie zamawiałeś;
- sprzedajesz coś na portalu aukcyjnym, a potencjalny klient chce się kontaktować poza nim – np. tylko mailowo lub poprzez komunikator.
Nigdy nie odpowiadaj na podejrzane SMS-y czy maile przesyłane z niewiadomych źródeł. Szczególnie jeśli nakłaniają Was do wejścia na jakąś stronę czy kliknięcia w odpowiednio spreparowany link!